A vezérléscsere is egy olyan szükséges karbantartási művelet, mint az olaj- és szűrőcsere, csak szerencsére ritkábban kell végezni.
Az autós berkekben, szervizekben többféleképp emlegetik: vezérműszíj csere, nagyszerviz, vezérléscsere. Bárhogy is hívjuk, egy bizonyos futásteljesítmény után, a motor eredeti élettartamának megőrzése érdekében muszáj átesni rajta. Ne keverjük a vezérműszíjat az ékszíjakkal!
A vezérlés fő elemét, a vezérműszíjat bizony sokan tévesztik össze a különböző, motortérben található ékszíjakkal. Pedig nem is olyan nehéz megkülönböztetni, már csak a helyéből adódóan sem: a motor alján, egy burkolattal fedve találjuk. Vezérműszíj alatt tulajdonképpen egy vastag, egyik oldalán bordázott szíjat értünk, melynek gyártásához egy speciális gumi-szövet mixet használnak. Számos autógyártó azonban vezérműláncot alkalmaz a szíjas megoldás helyett. Szerencsére a lánchajtással nem kell olyan sűrűn vesződni, de azért ennek is van hátránya: ha leugrik, netán megnyúlik az alkatrész, nagy galibát tud okozni ez is. A vezérműszíj és -lánc funkciója egyaránt a motor és kapcsolódó alkatrészeinek szinkronban való működésének biztosítása: nem csak a vezérmű- és főtengelyt kapcsolják össze, ugyanúgy felelnek a feszítők és görgők, számos konstrukcióban pedig még a vízszivattyú működtetéséért is.
A szíj váratlan elszakadásával súlyos károkat okozhat: a szelepek és dugattyúk rendetlenül kezdenek el működni, mondhatni saját magukat ütik szét. Mi több, bizonyos esetekben a felfelé mozgó dugattyúkba beleverődhetnek a lenyíló szeleptányértok, amik ha letörnek, súlyos galibát okozhatnak a motorháztető alatt. Több mindentől függ a csereperiódus Mint már említettük, az időszakos szervizhez hasonlóan a nagyszerviznek, azaz a vezérléscserének is megvan a maga előírt periódusa.

A vezérléscsere is egy olyan szükséges karbantartási művelet, mint az olaj- és szűrőcsere, csak szerencsére ritkábban kell végezni. Az autós berkekben, szervizekben többféleképp emlegetik: vezérműszíj csere, nagyszerviz, vezérléscsere. Bárhogy is hívjuk, egy bizonyos futásteljesítmény után, a motor eredeti élettartamának megőrzése érdekében muszáj átesni rajta.

Ne keverjük a vezérműszíjat az ékszíjakkal!

A vezérlés fő elemét, a vezérműszíjat bizony sokan tévesztik össze a különböző, motortérben található ékszíjakkal. Pedig nem is olyan nehéz megkülönböztetni, már csak a helyéből adódóan sem: a motor alján, egy burkolattal fedve találjuk. Vezérműszíj alatt tulajdonképpen egy vastag, egyik oldalán bordázott szíjat értünk, melynek gyártásához egy speciális gumi-szövet mixet használnak. Számos autógyártó azonban vezérműláncot alkalmaz a szíjas megoldás helyett. Szerencsére a lánchajtással nem kell olyan sűrűn vesződni, de azért ennek is van hátránya: ha leugrik, netán megnyúlik az alkatrész, nagy galibát tud okozni ez is. A vezérműszíj és -lánc funkciója egyaránt a motor és kapcsolódó alkatrészeinek szinkronban való működésének biztosítása: nem csak a vezérmű- és főtengelyt kapcsolják össze, ugyanúgy felelnek a feszítők és görgők, számos konstrukcióban pedig még a vízszivattyú működtetéséért is. A szíj váratlan elszakadásával súlyos károkat okozhat: a szelepek és dugattyúk rendetlenül kezdenek el működni, mondhatni saját magukat ütik szét. Mi több, bizonyos esetekben a felfelé mozgó dugattyúkba beleverődhetnek a lenyíló szeleptányértok, amik ha letörnek, súlyos galibát okozhatnak a motorháztető alatt.

Több mindentől függ a csereperiódus

Mint már említettük, az időszakos szervizhez hasonlóan a nagyszerviznek, azaz a vezérléscserének is megvan a maga előírt periódusa – utóbbi a motor konstrukciójától függ, de mindenki megtalálja a pontos adatot az autója kézikönyvében. Egy mai, modernebb motornál kb. 5 év vagy 120 000 kilométer futásteljesítmény után jön el az ideje. Az előzőekben ismertetett kockázatokból adódóan egyáltalán nem ajánlott odázni a műveletet, annál is inkább, hogy a késleltetéssel jóval nagyobb költségekbe verhetjük magunkat egy hirtelen bekövetkező vezérműszíj-szakadás következtében. Vezérléscsere alatt nem kizárólag a szíj cseréjét szokták érteni, azzal együtt legtöbbször a görgőket, motortípustól függően pedig a vízszivattyút is újra szokták váltani. Ezek meghibásodása esetén hasonló problémák merülhetnek fel, mint szíjszakadáskor. Tehát, ha a nagyszerviz számláján a felsorolt alkatrészeket és mondjuk hűtőfolyadékot is látsz, ne lepődj meg!

Ha már szóba jött a számla – ajánlott a vezérléscserét megbízható autószervizben, szerelővel végeztetni, mivel ők az esetek zömében garanciát is vállalnak munkájukra. Érdemes több helyről is árajánlatot kérni, mivel elég nagy szórás tapasztalható a műhelyek munkadíja között. Nagyban meghatározza a szervizdíjat a motor kialakítása, a felhasznált alkatrészek minősége, a motortér szétbontásához szükséges munkaórák száma. Egyet jegyezz meg, ami nagyon fontos: ha eljön a vezérléscsere ideje, semmiképp se spórolj rajta, nehogy azzal járj rosszabbul.